Ansamblul Sculptural Constantin Brancusi de la Targu-Jiu

Toata viata Constantin Brancusi si-a exprimat dorinta de a crea lucrari pe o scara larga. In 1926, in timpul primei sale sederi la New York, voia sa ridice Coloana Infinitului in inima Central Park-ului. In acelasi an, voia sa faca o Pasare in spatiu de trei metri inaltime pentru vila lui Charles de Noailles. Dar aceste proiecte se confrunta cu probleme tehnice si cu intransigenta lui in ceea ce priveste calitatea materialelor utilizate.

Ansamblul sculptural Constantin Brancusi de la Targu-Jiu, cunoscut si sub numele de Ansamblul monumental de la Targu-Jiu, este un omagiu adus eroilor cazuti in timpul primului razboi mondial, proiectat si construit de Constantin Brancusi. Cele trei componente sculpturale ce se intind pe o axa ce strabate orasul de-a lungul a 1.275 de metri, sunt singurele creatii artistice brancusiene situate in aer liber - Masa tacerii, Poarta sarutului si Coloana fara sfarsit.

Este considerat de sculptorul William Tucker “singura sculptura a epocii moderne care poate fi asemuita cu marile monumente ale Egiptului, Greciei si Renasterii”. Exegetii il considera cel mai frumos omagiu pentru cei cazuti in razboi in epoca moderna, “cel mai de seama monument inchinat mortilor din primul razboi mondial, reunind sculptura, arhitectura si urbanismul”. Petre Pandrea scria ca “Nu exista juvete de soi care sa nu-si faca armata si sa nu participe la razboi.” Conform unei notite autobiografice, Constantin Brancusi si-a efectuat serviciul militar in tara in 1902-1903.

Complexul monumental a fost dorit si initiat de “Asociatia Femeilor din Romania”, care avea ca presedinte pe Aretia Tatarascu. Demersurile pentru lucrarea de la Tg. Jiu s-au intins pe durata a doi-trei ani. Complexul sculptural a fost dedicat bataliei de pe Jiu unde a luptat pentru prima data si eroina Ecaterina (Catalina) Teodoroiu. Milita Petrascu, fosta eleva a lui Brancusi, la Paris, a convins asociatia sa acorde comanda executarii Complexului monumental lui Brancusi. Amenajarea Parcului Coloanei a avut loc intre anii 1937-1938, artistul dorind sa fie plantati in parc plopi piramidali, iarba si flori de camp.

Intrarea in Parcul Central se face pe sub Poarta Sarutului, care face parca trecerea spre o alta dimensiune incarcata de simboluri si semnificatii. Aproape orice cuplu care trece pe sub poarta se saruta, dorind, in mod mai mult sau mai putin constient, sa se apropie de sentimentul unei iubiri inaltatoare. Poarta Sarutului are forma uni Arc de Triumf, fiind amplasata in anul 1937 si sculptata in anul 1938. Este poarta prin care se face trecerea spre o alta viata. Motivul sarutului, prezent pe stalpii portii, ar putea fi interpretat si ca ochii care privesc spre interior.

Numita de sculptor uneori „Templul sarutului”, a fost realizata manual de Brancusi, ajutat de cativa cioplitori. Este din piatra de Bampotoc (527x658x184cm). Se stie din marturii orale ca amplasamentul ei a fost schimbat de doua ori inainte de a se stabili locul pe care s-a ridicat. Stalpii Coloanei sarutului prezinta multiplicat simbolul ochilor ingemanati, iar arhitrava Portii sarutului reproduce, incizat de patruzeci de ori „Sarutul” din Montparnasse, sugerand o hora.

Drumul continua cu Aleea Scaunelor, pe marginile careia se gasesc cate 15 scaune care sugereaza momentele de cugetare asupra etapelor vietii. La capatul aleii, dupa ce urci cateva trepte, se arata mandra Masa Tacerii.

Masa Tacerii

a fost realizata in doua variante, prima dintre ele nefiind pe placul lui Brancusi. Varianta a doua a Mesei a fost comandata la atelierele “Pietroasa”, din Deva, in vara anului 1938. Brancusi fusese nemultumit ca pe prima masa gasise “o inscriptie” sapata si umpluta cu plumb si o semnatura. Tot atunci au fost comandate la atelierele din Deva douasprezece scaune cu fata rotunda si treizeci cu fata patrata, conform modelului dat de sculptor.

Masa Tacerii a fost lucrata in piatra, calcar de Bampotoc, si reprezinta simbolic masa de dinaintea bataliei la care urmau sa participe ostasii romani. Pe "Jilturile" simple de piatra, care flancheaza Poarta Sarutului, au fost lasate intentionat urme de dalta ca sa se vada ca au fost cioplite de mana omului. Scaunele din jurul mesei sunt in forma de clepsidra, care masoara simbolic timpul, si sunt in numar de 12, amintind de numarul apostolilor. Masa reprezinta si un simbol al reunirii familiei si al meditatiei, dorinta lui Brancusi fiind ca lucrarea sa sa determine renasterea acestui vechi obicei strabun.

Coloana turnata din elemente ce se suprapuneau sau Coloana Infinitului, este ultimul element al Complexului sculptural conceput de sculptor pentru Tg. Jiu. Initial a purtat titlul de “Coloana Recunostintei fara sfarsit” si a fost realizata, dupa sculptura cioplita in lemn de tei a lui Brancusi, de catre inginerul Stefan Georgescu-Gorjan. Inaugurata la 27 octombrie 1938, Coloana Infinitului, cum a mai fost denumita, are o inaltime de 29,35 metri si este compusa din 15 moduli octaedrici, respectiv avand la extremitatile inferioara si superioara cate o jumatate de modul, in total 16 moduli. Modulii erau numiti margele de catre Brancusi. Sculptura este o stilizare a coloanelor funerare specifice sudului Romaniei.

Numarul de 16 module ales de Brancusi pentru capodopera sa poate sugera si ideea de absolut, deoarece se stie ca in diversele traditii el simbolizeaza perfectiunea. De exemplu la hindusi semnificatia respectiva provine de la fazele Lunii, deoarece in a saisprezecea zi ea apare pe cer in perfecta ei plenitudine.

Coloana fara Sfarsit este, de fapt, opera centrala si cea mai importanta a intregii creatii a sculptorului Brancusi care se ridica impunatoare spre cer, inaltand simbolic sufletele eroilor neamului. Coloana Infinitului se afla in celalalt capat al orasului, fiind despartita de Masa Tacerii si Poarta Sarutului de strada numita Calea Eroilor, care nu are nicio cotitura si se intinde pe o distanta de 1,2 kilometri. in realizarea acestei coloane, Brancusi s-a inspirat din arta si arhitectura populara de la 1800, astfel ca la casele taranesti construite in perioada lui 1800 existau stalpi asemanatori Coloanei.

Semnificatia creatiei lui Brancusi a fost supusa si altor interpretari. Una dintre ele este aceea ca Masa Tacerii ilustreaza Cina cea de Taina, in care cei 12 Apostoli se afla in jurul lui Iisus. Cele 12 scaune din jurul mesei sunt Apostolii, iar Masa il reprezinta pe insusi Iisus. Poarta Sarutului este, de fapt, Monumentul intregirii Neamului, in care Sarutul reprezinta Unirea. Aleea Scaunelor reprezinta parcurgerea unei anumite etape a vietii si soarta fiecaruia. Coloana fara Sfarsit reprezinta urcusul si coborasul vietii, dar si inaltarea la cer a sufletelor eroilor.

Ansamblul monumental de la Tirgu Jiu a fost trecut pe Lista Monumentelor istorice 2004. Totodata, ansamblul ofera astazi un cadru ideal pentru desfasurarea manifestarilor culturale. Ansamblul sculptural poate fi vizitat oricand.