Manastirea de lemn din Barsana

Localitatea: Barsana
Judet: Maramures
Adresa: Este localizata la iesirea din Barsana, spre Podul Slatioarei, la km 17 al DJ 186
Program: -
Telefon: 0262/331.101
Fax: -
Website: manastireabarsana.ro
E-mail: -

Manastirea Barsana este o manastire de maici si apartine de Episcopia Ortodoxa Romana a Maramuresului si Satmarului. Are hramul „Soborul Sfintilor 12 Apostoli”. Este situata la 22 de kilometri sud-est de municipiul Sighetu Marmatiei, la iesirea din localitatea Barsana, spre podul Slatioarei, intr-un loc de poveste in care spatiile dumbravilor largi ale Izei se stramteaza, spre localitatea Stramtura, aici fiind si cel mai stramt vad al Izei.

Intrarea in incinta manastirii se face pe sub semetul turn-clopotnita, dincolo de care, pe partea dreapta, biserica tasneste spre cer - pana nu demult, cea mai inalta biserica de lemn din lume. De la biserica porneste aleea pietruita si strajuita de flori ce duce spre Staretie, constructie supraetajata de o cuceritoare fantezie arhitectonica, remarcabila transpunere creatoare a stilului maramuresean al bisericilor de lemn. Pe pajistea verde din stanga aleii se afla un Altar de vara si un Aghiasmatar, iar pe dambul din dreapta, la oarecare distanta, Casa Artistului - o fermecatoare vila destinata sa gazduiasca, pentru repaus si creatie carturari si mesteri.

Biserica de lemn din Barsana, cu hramul „Intrarea in Biserica a Maicii Domnului”, a fost construita in anul 1720 pe locul numit „Podurile Manastirii” si mai tarziu, in 1806, mutata pe dealul Jbar, unde se afla si acum. Este unica biserica UNESCO care initial a fost manastireasca, apoi a devenit parohie, in anul 1806 cand a fost mutata pe actualul amplasament (barnele pastreaza numerotarea incizata, necesara recladirii).

Pictura, realizata in 1806 de Toader Hodor si Ioan Plohod, are o valoare deosebita fiind cel mai coerent ansamblu decorativ structurat dupa legile barocului din judetul Maramures. Pictorul a folosit medalioane pentru scenele de pe pereti, iar bolta din naos este tratata fara constrangeri. Picturile au fost executate pe lemn, partial nivelate cu bucati textile, fixate pe pereti si acoperite cu un strat de var preparat, cum era obiceiul vremii si au fost cel mai bine pastrate in altar si in naos si cuprinde scene din Geneza si Judecata de Apoi. Sentimentul de spatiu luminos este creat de culorile care domina, alb, albastru, rosu si verde ocru. Iconostasul se integreaza in acelasi stil.

La stramutare i se adauga pridvorul pe doua niveluri care contribuie la definirea imaginii acestui mic dar bine proportionat edificiu de cult, decorat cu generozitate si sobrietate in acelasi timp, cu spatii interioare concepute la scara umana. Corpul bisericii (realizat in sistem blockbau), orizontalele definite de planurile acoperisului si registrele superioare ale peretilor confera stabilitate compozitiei volumetrice, dinamizata de linia cursiva a stresinii, de suprafata vibrata a invelitorii si de dominanta verticala a turnului.

Volumetria, silueta, conceptia spatiala, decoratia interioara cat si cea exterioara la care se adauga ansamblul pictural, sunt insusiri pe care biserica de lemn din Barsana le-a castigat de-a lungul timpului, fiind o lucrare ce denota genialitatea mesterilor si a pictorilor care au desavarsit-o.