Transfagarasan si Transalpina - drumuri printre nori

O mini-vacanta cu masina sau pur si simplu o plimbare de weekend te poate duce in locuri minunate, unde asfaltul intins este marginit de unele dintre cele mai impresionante peisaje naturale. Aceste drumuri sunt obiective turistice in sine, dar, in apropierea lor, vei descoperi si popasuri cu vederi care iti taie respiratia si alte obiective turistice naturale unice in Romania.

Transfagarasan

incepe din comuna Arefu, judetul Arges, la kilometrul 61 al DN 7 C si se termina in comuna Cartisoara (Sibiu), la intersectia cu DN1. Este un drum in rampa cu multe serpentine care face legatura intre doua provincii istorice, Muntenia si Transilvania. Cu o lungime de cca. 90 Km, si doua benzi de circulatie, Transfagarasan este unul dintre cele mai spectaculoase drumuri din Romania.

Transalpina

este un drum mai putin cunoscut decat Transfagarasan, cu toate ca este mai inalt si mai vechi. Construit pe vremea Regelui Carol al II-lea, in anii '30, a fost mai putin utilizat pana dupa reasfaltarea lui in 2009. Transalpina strabate Muntii Parang de la nord la sud, prin judetele Alba, Sibiu, Valcea si Gorj, ajungand, in Pasul Urdele, pana la altitudinea de 2.154 de metri, fata de cei 2.042 metri ai Transfagarasanului. Aceasta face din Transalpina drumul cu cea mai mare altitudine din Romania, si unul din cele mai inalte din Europa. Peisajele de poveste pe care le intalnesti in cei aproximativ 140 de kilometri parcursi pe Transalpina si istoria acestui drum sunt o dovada a potentialului turistic pe care il are.

Daca istoria Transfagarasanului incepe in anii '70, cand presedintele de atunci, Nicolae Ceausescu, a dorit un drum strategic peste munti, istoria Transalpinei este mult mai veche. Potrivit unor surse, acesta a fost construit de legiunile romane in timpul razboaielor cu dacii, motiv pentru care pe hartile de istorie este trecut sub denumirea de coridorul IV strategic roman. Alte surse afirma ca Transalpina a fost construita de germani, din ratiuni militare, in timpul primului razboi mondial.

Cert este ca, in anul 1938, Regele Carol al II-lea a inaugurat Transalpina la Poiana Sibiului, de unde vine si numele de „Drumul Regelui”, traseul fiind considerat o mare realizare tehnica, cu rol economic, strategic si militar. Lucrarile de reabilitare si asfaltarea soselei au inceput in anul 2009.

Cifrele care insotesc Transfagarasan sunt insa mult mai interesante. Drumul se intinde pe 2 benzi de circulatie, are 27 de viaducte, 830 de podete iar pentru construirea acestuia a fost nevoie de 6.520 de tone de dinamita. Intre Capra si Balea Lac se afla cel mai mare tunel din tara (887m), care strabate muntele Paltinul. 20 de tone de explozibil au fost folosite numai la acest tunel. Drumul este deosebit de periculos, cu serpentine, curbe numeroase si tuneluri, astfel ca viteza maxima admisa pe Transfagarasan este de 40 de km/h.

La fel ca si Transalpina, traversarea Transfagarasunului reuseste sa imbine adrenalina, provocata de drumul anevoios si numeroasele serpentine, cu fantasticul. Armonia diferentelor de nivel, asimetria locului si peisajul feeric, reusesc sa rupa de realitate orice fiinta, traind astfel cel mai frumos sentiment in natura. Transfagarasan bifeaza o multitudine de puncte de atractie turistica, drumul insusi fiind unul dintre ele. Soseaua este deschisa numai in intervalul iulie-octombrie, pentru ca in timpul iernii este inzapezita iar deszapezirea este nerealizabila.

Lacul Balea,

lac glaciar situat la o altitidine de 2.040 metri, este un punct de maxima atractie turistica, pe ruta Transfagarasanului. Are o suprafata de aproximativ 46.508 m² si o adancime de 11,35 metri. Iarna, lacul atrage o multitudine de turisti care vin sa viziteze hotelul de gheata, unicat pentru aceasta parte a Europei. Are receptie, bar de zi si camere, dotate cu paturi duble, iar lumina este asigurata cu lampi fluorescente. Iarna la Balea Lac se poate ajunge cu telecabina, pornind de la cabana Balea Cascada.

Cascada Balea

aflata langa drumul Transfagarasan la altitudinea de 1.234 m este un loc de neratat pentru turisti. Se poate admira de la distanta, nici un drum marcat netrecand exact pe langa ea. Cu toate acestea foarte multi sunt atrasi de ropotul inspaimantator al apelor. Din telecabina cascada se vede in adevarata ei marime.

Cascada Capra,

denumita si Cascada Iezerului, porneste din Lacul Capra, de la 2.241m inaltime. Este situata chiar la marginea soselei, intre Cabana Capra si Lacul Balea, pe versantul sudic al muntilor Fagaras. Multi turisti se opresc pentru a admira frumusetea acestei cascade extraordinare si pentru a face poze. Peisajul unde se afla aceasta cascada, de aproximativ 35m inaltime, este unul pitoresc, existand si un pod in fata cascadei unde turistii se pot bucura de racoarea data de stropii cristalini.

Un obiectiv turistic important, chiar inainte de a incepe Transfagarasan, este Manastirea Curtea de Arges. Ctitorita in vremea domnitorului Neagoe Basarab, intre 1512 – 1517, manastirea este parte a celei mai celebre legende romanesti: "Legenda Mesterului Manole". Situata la capatul unui bulevard cu tei batrani de sute de ani, manastirea, avand hramul "Adormirea Maicii Domnului" este cel mai important loc de pelerinaj si rugaciune din judetul Arges. Aici se odihnesc pentru vecie Regii Carol I si Ferdinand, precum si Reginele Elisabeta si Maria.

Continuand Transfagarasan la o distanta de cca. 25 Km de Curtea de Arges ajungem la Cetatea Poenari. Aflata la o altitudine de 850 metri, Cetatea Poenari, cunoscuta si drept "cuibul de vulturi al vitejilor de demult", facea parte, cu veacuri in urma, dintr–un lant de fortificatii ce aparau hotarul nordic al Tarii Romanesti. Cetatea, la care se ajunge urcand 1.480 de trepte de beton ce serpuiesc printr–o padure deasa de fag, se afla pe un mic platou in varful muntelui.

Pentru amatorii de trasee turistice recomandam Valea lui Stan, cel mai salbatic canion din tara. Este un traseu nemarcat ce seamana cu traseul prin "Canionul 7 Scari", din Piatra Mare, insa este mult mai spectaculos si mai lung. Se afla situat la aproximativ 2 Km de Cetatea Poenari. Punct de reper: o troita rosie, pe partea stanga a drumului.

Barajul Vidraru,

construit intre 1961 si 1966, si lacul de acumulare Vidraru sunt puncte de atractie pentru mii de turisti romani si straini. Vidraru este primul baraj construit in Romania si totodata cel mai inalt. Aici s-a amenajat cea mai inalta pista de lansare pentru bungee jumping. Pe timp de vara pasionatii acestui sport pot sari cu coarda elastica de la 166 m.

Muzeul Badea Cartan din Cartisoara

detine o colectie de icoane pe sticla ale pictorilor populari Matei si Timforea, icoane din Nicula, Fagaras si Tara Barsei, dar si carti ramase de la Badea Cartan (1848 - 1911), taranul roman care a devenit celebru pentru calatoriile la Roma si pentru cartile romanesti pe care le-a carat pe propria cheltuiala peste munti, din Romania in Transilvania, aflata in Imperiul Austro-ungar.

Peisajele pitoresti pe care le strabate Transalpina, soseaua din norii Muntilor Parang, va v-a incanta privirea si cu siguranta la terminarea calatoriei veti pastra gandul de a va intorace. Pe langa peisajele pitoresti si drumul propriu-zis, plin de adrenalina, in zona se pot vizita si multe alte obiective turistice.

Statiunea Ranca,

asezata in Muntii Parang la o altitudine de 1.600 m este una din frumusetile naturale ale tarii. Ranca este atractiva pentru practicarea sporturilor de iarna: ski, snowboard, ski de tura, snowmobil, dar si vara pentru peisajele montane minunate si pentru sporturile cu motor, bicicleta, atv si parapanta. Iarna se poate urca doar dinspre Novaci, Transalpina fiind inchisa pe timpul iernii intre Ranca si Obarsia Lotrului.

Spre capatul nordic al Transalpinei, langa Cabana Sureanu, va asteapta Domeniul Schiabil Sureanu. In prezent, partiile sunt dotate cu doua teleschiuri si un telescaun, iar cele zece partii care totalizeaza 11.473 de metri sunt pentru toate gusturile, avand o dispunere excelenta pe platoul alpin. Variate ca dificultate si inclinatie ele contin portiuni atat de zapada tasata, cat si de asa-zisa powder (zapada nebatuta, fainoasa), ideala pentru snowboard si freeride.

Pe timpul verii se pot parcurge la pas zeci de trasee montane, cu durate cuprinse, in medie, intre doua si sase ore, principalele puncte de plecare fiind Obarsia Lotrului si Ranca.

Pestera Muierii,

situata la iesire din localitatea Baia de Fier judetul Gorj, este un fascinant monument al naturii sapat de raul Galbenul in masivul calcaros al Muntilor Capatanii. Pestera poarta denumirea de Pestera Muierii deoarece in timpul razboaielor femeile, copii si batranii din zona se adaposteau de atacatori pana la venirea barbatilor acasa. Aflata la o altitudine de 700 m Pestera Muierii este o succesiune de incaperi care se intind pe o lungime de 7.000 de metri din care sunt vizitabili doar 940 de metri, restul sunt rezervatie speologica si nu sunt accesibili turistilor.

Pestera Polovragi,

amplasata la doar cinci kilometri de orasul Novaci, este alt obiectiv care va poate ocupa cel putin o jumatate de zi, in cazul in care alegeti sa mergeti pe jos, din Ranca, pe traseele marcate. Pestera a fost modelata de apele Oltetului in banda de calcare jurasice din sudul muntilor Parang si Capatanii. Aici isi are obarsia si un izvor carstic ce apare chiar in dreptul portalului pesterii. Intrarea in pestera se afla in imediata apropiere a drumului forestier, ce urca in chei. Este una din pesterile mari ale tarii noastre, avand o lungime de peste 9.300m.

Accesul in ambele pesteri se face doar insotiti de ghizi si doar la ora fixa, dupa care se inchid portile.

Lacurile glaciare din Parang

precum Lacul Galcescu, Lacul Verde sau Rosiile trebuie si ele vazute. Lacul Galcescu se iveste chiar la marginea celei mai batute poteci turistice care strabate muntele. Este declarat monument al naturii, iar imprejurimile constituie o rezervatie naturala (geologica, floristica si peisagistica).

Fara indoiala, atat Transalpina cat si Transfagarasan sunt 2 din cele mai frumoase sosele din Romania si unele dintre cele mai spectaculoase din Europa. Mai mult de atat, in 2009, echipa show-ului de televiziune Top Gear a filmat unul dintre episoadele emisiunii in Romania, Transfagarasan fiind soseaua vanata de cei trei protagonisti ai show-ului auto. Unul dintre prezentatorii emisiunii, Jeremy Clarkson, a afirmat despre Transfagarasan ca este cel mai bun drum din lume.